Sinds 2012 maakt Westerveld de locatie van het Havenbedrijf Amsterdam aan de Ruyterkade schoon. Het bedrijf is geen onbekende voor Westerveld. De locatie in IJmuiden is al sinds 2007 klant.

Waarom stapte ook de Ruyterkade over naar Westerveld? Paul van Zelst, coördinator facilitaire dienst, steekt van wal.

“We waren zeer ontevreden over de vorige leverancier. De bezetting was heel wisselend en sommige dagen kwam er überhaupt geen schoonmaker opdagen. Een klacht ging over vier, vijf schijven om vervolgens helemaal niet opgelost te worden. En ook de kwaliteit liet ernstig te wensen over.

Met het aan boord halen van Westerveld behoren die ergernissen tot het verleden.

Omdat Westerveld een middelgroot schoonmaakbedrijf is, zijn de lijnen veel korter. Rayonleider Ibo en district manager William laten zich hier regelmatig zien. De samenwerking verloopt hierdoor een stuk soepeler én prettiger.”

“Ook met voorvrouw Patty heb ik goed contact. Ze is heel betrokken bij het havenbedrijf. Problemen zijn vaak al opgelost voor ik er weet van heb. Sinds de komst van Westerveld is het aantal klachten over de schoonmaak met maar liefst 90% afgenomen! De kwaliteit is dik in orde.

Zo zie je maar wat je bereikt met regelmatig klantcontact, een stabiele medewerkersbezetting, goede aansturing en de juiste middelen en materialen.”

Hoe belangrijk is schoonmaak voor het havenbedrijf?

“Ik ben ervan overtuigd dat een schone werkomgeving de productiviteit van medewerkers ten goede komt en zorgt voor minder ziekteverzuim. Bij het havenbedrijf zijn veel flexwerkplekken. De wisselende bezetting vereist regelmatige en goede schoonmaak. Westerveld maakt bij ons daarom vijf avonden per week schoon. En tussen de middag komt een schoonmaakmedewerker speciaal langs voor een extra sanitairronde.”

Het gaat voor de wind?

“Nou! Ik ben zeer te spreken over de inzet van William, Ibo en de schoonmakers. Ze hebben direct bij aanvang van het contract veel verbeterpunten opgepakt. De kwaliteit van de schoonmaak is nu goed (ik geef ze een 8), we hebben iedere dag dezelfde gezichten over de vloer en het contact is erg prettig.”

En houdt Westerveld ook de naam van de schoonmaker hoog?

“Ja, zeker vergeleken met de vorige leverancier. Die gaf de schoonmakers een opdracht en verder moesten ze niet zeuren. Westerveld luistert naar de medewerkers. Het bedrijf staat open voor suggesties en verbeterpunten van de werkvloer. Dat ze hun schoonmakers hoog hebben zitten, zie je ook terug in de representativiteit. De medewerkers lopen er keurig bij en zijn goed toegerust met de juiste middelen en materialen.”

Is Westerveld een A-merk voor het Havenbedrijf Amsterdam?

“De komst van Westerveld is echt een verademing. Ook vind ik ze op MVO vlak sterk. Vooral op de ‘people’-kant. Het is een heel sociaal bedrijf.”

Wat kan Westerveld nog verbeteren?

“Gewoon doorgaan op de ingezette koers en volle vaart vooruit!”