Het hoofdkantoor van IDTV is wellicht één van de mooiste kantoren van Nederland. Westerveld heeft de eer dit 4586m2 grote architectonisch wonder schoon te houden. Drie medewerkers zijn vijf dagen per week verantwoordelijk voor de schoonmaak van de kantoren, het sanitair, bedrijfsrestaurant, trappenhuis en de liften. Dat doen ze tot grote tevredenheid van Erwin Bos, Manager Office & Supplies bij IDTV.

Waarom werkt u mee aan de campagne van Westerveld?

Westerveld en ik en gaan lang terug. Bij mijn vorige werkgever Vroom & Dreesmann haalde ik ze binnen. Tot grote tevredenheid. Toen ik aan de slag ging bij IDTV, heb ik ze gevraagd een offerte uit te brengen voor ons nieuwe, nog te bouwen, hoofdkantoor. Omdat ze duurder waren dan de andere twee aanbieders, vielen ze aanvankelijk buiten de boot.

Helaas slaagde de gekozen leverancier er niet onze verwachtingen waar te maken. Ik vroeg Westerveld opnieuw een offerte uit te brengen. Dit keer werden we het wel eens over de prijs. Vooral ook omdat de nieuwbouw inmiddels was afgerond, waardoor Westerveld een veel reëlere offerte kon neerleggen dan toen ze op basis van een bouwtekening een prijs moesten afgeven.

Welke eisen stelt u aan een schoonmaker?

Dat ik er weinig omkijken naar heb. Westerveld slaagt daar goed in. Met name omdat de bezetting, in tegenstelling tot de vorige leveranciers, heel stabiel is. Dat is echt een USP. Westerveld kent weinig verloop. Ik heb hier al drie jaar dezelfde schoonmakers over de vloer. Dat zijn inmiddels echte collega’s.

Hoe belangrijk is schoonmaak voor het imago van IDTV?

IDTV hecht veel waarde aan een schoon gebouw. Voornamelijk de entree, receptie en het sanitair moeten spic en span zijn. Door regelmatig te overleggen met de rayonleider, blijft het kwaliteitsniveau hoog. Ik heb dan ook weinig te klagen.

En als ik dat wel heb, wacht ik niet tot het eerstvolgende overlegmoment met de rayonleider om mijn klacht te uiten. Ik los het dan samen met de schoonmakers op. Dat kan omdat ik een goede verstandhouding heb met de schoonmaakmedewerkers en leidinggevenden van Westerveld. Schoonmaken doen we samen.

Houdt Westerveld uw naam hoog?

Absoluut. Ondanks dat we inspanningsgerichte schoonmaak zijn overeengekomen, werken de schoonmakers heel resultaatgericht. Ze kijken altijd goed wat nodig is (niet schoonmaken wat al schoon is). Daarbij zijn ze ook heel flexibel en klantgericht. Ze zullen nooit naar huis gaan voordat het werk af is.

En de naam van de schoonmaker?

Ook. Ik zie dat er wederzijds respect is tussen de schoonmaakmedewerkers en de leidinggevenden van Westerveld. Als er onverhoopt een medewerker uitvalt, dan zie je de rayonleider net zo makkelijk achter de schoonmaakwagen. De aansturing is ook heel goed. De feedback is altijd positief en opbouwend. Precies zoals ik het zelf ook doe.

Is Westerveld voor u een A-merk?

Jazeker. Westerveld ontzorgt. Dat dat iets meer kost, heb ik er graag voor over. Daarvoor krijg ik wel loyale, betrokken schoonmakers die heel zelfstandig werken en weten wat de klant wil.

Wat zou Westerveld nog kunnen verbeteren?

Ik kan zo één, twee, drie niets bedenken. Ze moeten vooral zo doorgaan. Nou, nu ik erover nadenk, het zou wel fijn zijn als Westerveld de vakantieopvang iets beter regelt. Zodra de vaste schoonmakers op vakantie zijn, hobbelt de kwaliteit altijd een beetje achteruit.

Aan de andere kant… Bij afwezigheid van onze eigen medewerkers kampen wij met hetzelfde probleem. Daarbij zet Westerveld na de vakantieperiode altijd extra uren in om de boel weer in optima forma te krijgen. Dus nee, ik blijf bij mijn eerste antwoord: vooral zo doorgaan!