Alweer een kleine drie jaar maakt Westerveld de Wolfert van Borselen scholengroep schoon. 25 collega’s zijn verantwoordelijk voor het dagelijks schoonmaakonderhoud van zes locaties in Rotterdam en Bergschenhoek. In totaal ruim 39.000 m2. Na een stroeve start, loopt de schoonmaak nu vlekkeloos.

Susanne Lulofs, Hoofd centrale facilitaire dienst en ICT: “We hebben onlangs het contract verlengd. Dus ja, we zijn tevreden.”

Waarom koos de Wolfert van Borselen scholengroep voor Westerveld?

“Stichting BOOR, waarvan Wolfert van Borselen onderdeel uitmaakt, moest voor het eerst Europees aanbesteden. De inschrijving van Westerveld kwam voor ons als beste uit de bus. Dat was even schrikken, want we waren zeer tevreden over de ‘zittende’ partij.

Normaliter neemt de winnende partij de schoonmakers over van de verliezende partij, waardoor we in ieder geval dezelfde gezichten zouden blijven zien. Alleen kozen in ons geval de schoonmakers ervoor om niet in dienst te treden bij Westerveld. Ze wilden graag bij hun oude werkgever blijven.

De schoonmaak is dus volledig opnieuw ingericht. Dat had wat voeten in de aarde. Zoveel voeten, dat uiteindelijk Westervelds directeur moest inspringen. Dat bracht rust. Na een aantal goede gesprekken, wisseling van contactpersonen en een aanpassing in het schoonmaakprogramma loopt de schoonmaak nu naar wens.”

Welke eisen stelt u aan uw schoonmaker?

“Om te beginnen doen wat je belooft: goed schoonmaken. Met een stabiele, vriendelijke bezetting. Ik hecht veel waarde aan vaste gezichten op de locatie. Onze schoonmakers kennen ieder hoekje en gaatje van het gebouw en weten wat er speelt. Dat bevordert de kwaliteit en de betrokkenheid.

Ook heb ik een voorkeur voor kleinere schoonmaakbedrijven zoals Westerveld. Die zijn minder log, en kennen korte lijnen. Dat schakelt fijner.”

Hoe belangrijk is schoonmaak voor de Wolfert van Borselen scholengroep?

“We ontvangen hier ontzettend veel bezoekers. Van leveranciers tot bestuursleden. Met een schoon pand, geef je een visitekaartje af. Maar misschien nog wel belangrijker is dat we voor onze leerlingen een fijne plek creëren. Een plek waarin zij het beste uit zichzelf kunnen halen en waar het ook goed toeven is als ze geen les krijgen.”

“Dat we daarin slagen, blijkt uit het feit dat we leerlingen altijd naar huis moeten sturen rond sluitingstijd. Een compliment ook aan het adres van de schoonmaak.”

Houdt Westerveld uw naam hoog?

“Ja, Westerveld levert kwaliteit, uitgevoerd door een hechte club, representatieve schoonmakers. Natuurlijk gaat er nog wel eens iets mis, maar voormannen Osama en Mohsen pakken dat altijd prima op. Ook het contact met de rayonleider is goed.”

En de naam van de schoonmaker?

“Westerveld heeft veel aandacht voor haar medewerkers. Ze zijn goed opgeleid en lopen er netjes bij. De voorman en rayonleider weten wat er speelt bij de medewerkers, luisteren goed en werken nauw samen. En als de schoonmakers iets nodig hebben, krijgen ze het.”

Wat kan er nog verbeteren?

“De rayonleider loopt zijn kwaliteitsrondes altijd ’s avonds, als de schoonmakers al naar huis zijn. Ik zou het prettig vinden als hij ook eens een ronde loopt mét de schoonmakers. Zodat hij onregelmatigheden direct met ze kan bespreken.”

Is Westerveld voor u een A-merk?

“Absoluut, Westerveld voldoet aan de verwachtingen. Het bedrijf doet wat het belooft, luistert goed en handelt klachten serieus en snel af. Ook vind ik dat Westerveld goed met zijn tijd meegaat. De WesterveldApp geeft mij 24/7 inzicht in de DKS-uitslagen en gespreksverslagen. Ben alleen wel mijn inlog kwijt. Kunnen jullie die nog even sturen?” Gaan we regelen!